torstai 15. marraskuuta 2007

Menikö kirkon etsikkoaika jo?


Hesarin toiseksi viimeisellä sivulla tuijottaa vakava viiskymppinen nainen. Hänen kysymyksensä on yhtä vakava ja kova kuin kuvakin. Kirsikka Moring kysyy Kanavalla-kirjoituksessa: Menikö kirkon etsikkoaika jo?

Helsingin seurakuntien Usko Toivo ja Rakkaus –kampanja on selvästi osunut johonkin. Se haastaa riviseurakuntalaisia, jopa kirkosta eronneita, pohtimaan suhdettaan kirkkoon. Hesarin Kanavalla-kirjoitus on yksi pettynyt ja hämmentynyt puheenvuoro. Siinä puhutaan kirkosta rikkaana instituutiona, jolla on määrättömästi rahaa mainoskampanjoihin. Kirjoituksen rivien välistä on luettavissa lukemattomia pettymyksiä kirkon ihmisten ja tavallisten suomalaisten välillä. Se on valitettava tosiasia.

Kirjoitus sortuu monessa kohden vanhojen kaiveluun. Se muistuttaa lukijoita Temppeliaukion kirkon rakennusvaiheista 60-luvulla, jolloin teologian ylioppilaan kirjoittivat Biafra-graffitteja kallioon osoittaakseen kirkon kalliiden rakennusprojektien nielevän rahaa Afrikan köyhiltä. Mutta kuinka moni nykypäivän nuori aikuinen edes tietää, mistä Biafra-kohussa oikein oli edes kyse, ja ketä edes kiinnostaa. Kirkon menneisyyden syntejä on herkullista kaivella, koska kirkkovanhus on vaan ja pysyy. Ja koska valtiosta ei voi erota ja kunnallisveroja on pakko maksaa, voi kirkosta onneksi lähteä ja osoittaa näin itsenäistä ajattelua ja oman maailmankatsomuksen täysikasvuisuutta.

Menikö kirkon etsikkoaika jo? Jos puhutaan viis-kuuskymppisistä, voi olla, että kirkon viesti on kaikunut kuuroille korville. Rahan takomisen ja iankaikkisen maallisen elämän tavoittelu on nakertanut myöhäiskeski-ikäisten ihmisten uskoa, toivoa ja rakkautta kirkkoa kohtaan. Tämä sukupolvi on myös ensimmäisenä laiminlyönyt lastensa kristillisen kasvatuksen. Jäljet ovat nähtävissä tämän ajan lapsissa ja nuorissa.

Usko Toivo Rakkaus –kampanja on suunnattu ensisijaisesti nuorten aikuisten 20-39-vuotiaiden kaupunkilaisten tavoittamiseksi. Tälle sukupolvelle ei riitä enää perinteinen kirkon tiedotus. Tarvitaan ravistelevia ja herättäviä ajatuksia, jotta hyvin medialukutaitoiset nuoret aikuiset tarttuvat kirkon viestiin.

Kaikille Biafra—intoilijoille tiedoksi: Temppeliaukion kirkkoa aiotaan laajentaa. Nyt ei kun spray-maalien hankintaan!

Ei kommentteja: